Improving the efficiency of vehicles in the agro-industrial complex by improving control and management methods

Authors

  • Tatiana Ivanovna Belova 1Bryansk State Agrarian Universit
  • Roman Vladimirovich Shkrabak St. Petersburg State Agrarian University
  • Vladimir Stepanovich Shkrabak St. Petersburg State Agrarian University
  • Elena Vasilievna Starchenko Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky

DOI:

https://doi.org/10.28983/asj.y2022i3pp86-90

Keywords:

efficiency improvement, vehicles in the agro-industrial complex, safe distance, braking distance, collision risk, monitoring and control device

Abstract

In the Russian Federation, 30 % of all road accidents (accidents) occur on non-paved roads, 90 % of which are intended for local use. In the Bryansk region, 35 % of accidents occur on non-paved roads, all of which are intended for local use, including on-farm highways (local highways located within the boundaries of a rural settlement, intended for transport services of facilities for the production, processing and marketing of agricultural and other products). The analysis of the above factors for improving the safety of drivers of agricultural vehicles (SATS) makes it possible to model various scenarios for the development of traumatic situations in conditions of agricultural production. To ensure the safety of SAT drivers, systems and means of passive, active and preventive protection are used. Passive systems and means of protection of the driver depend on the design and operational properties of the car, aimed at reducing the severity of the accident. Active systems and means of protection of the driver depend on the design and operational properties of the car, aimed at preventing and reducing the likelihood of a dangerous situation. Preventive systems and means of protection of the driver are designed to avoid a collision of cars, and if it occurred - to reduce the severity of the accident. The main ones include systems and devices based on ultrasonic radiation, designed to reduce the risk of injury to drivers by more accurately determining the length of the braking distance and preventing collisions of motor vehicles. The existing methods and devices for determining the braking distance and preventing collisions of SATS do not allow visual monitoring of signals in front (behind or next to) walking cars and an appropriate response to them in case of poor visibility or when driving a group of cars, generating control signals and issuing several recommendations to the driver at the same time, require additional installation of satellite navigation systems and a variety of integrated modules of the device, timely activation of the braking system is excluded due to the absence of an actuating mechanism for automatic activation of the braking system and a sensor for the force of pressing the brake pedal, as well as the psychophysiological characteristics of the driver of the vehicle, which reduces the responsiveness in the event of an obstacle.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Шевцова А. Г. Расчетный метод учета погодно-климатических факторов при определении показателей дорожного покрытия для прецизионного управления транспортными потоками // Вестник гражданских инженеров. 2021. № 6(89). С. 190-195.

Shevtsova A., Novikov A. Development of an approach to determination of coupling qualities of road covering using weather-climate factor // Journal of Applied Engineering Science. 2021. Vol. 19. No. 1. P. 30-36. DOI 10.5937/jaes0-26642.

Шевцова А. Г. Математический анализ определенных показателей безопасности дорожного движения в Российской Федерации // Вестник Сибирского государственного автомобильно-дорожного университета. 2021. Т. 18. № 6(82). С. 700-711. DOI 10.26518/2071-7296-2021-18-6-700-711.

Оценка технико-эксплуатационных свойств автомобильных дорог с учетом аварийности / А. А. Юнг [и др.] // Техническое регулирование в транспортном строительстве. 2020. № 3(42). С. 258-261. URL: https:// www.elibrary.ru/item.asp?id=42801591.

Старченко Е.В. Обоснование причин травматизма водителей грузовых автомобилей в сельскохозяйственном производстве // Безопасный и комфортный город: сб. науч. трудов по материалам III Всерос. науч.-практ. конф. Орёл, 2019. С. 266-271. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=41868496.

Старченко Е.В., Кончиц С. В. Проблема безопасности водителей грузового автотранспорта в дорожных условиях сельскохозяйственного производства // Безопасный и комфортный город: сб. науч. трудов по материалам III Всерос. науч.-практ. конф. Орёл, 2019. С. 272-276. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=41868498.

Кожуховская Л. Я., Диков А. А. Анализ факторов, определяющих безопасность дорожного движения автомобиля по полевым дорогам // Техническое регулирование в транспортном строительстве. 2020. № 3(42). С. 208-212. URL: https:// www.elibrary.ru/item.asp?id=42801576.

Новиков А. Н., Кущенко Л. Е., Кущенко С. В., Новиков И. А. Анализ существующих методов оценки вероятности возникновения ДТП на участках улично-дорожной сети города // Вестник гражданских инженеров. 2021. № 2(85). С. 222-231. DOI 10.23968/1999-5571-2021-18-2-222-231.

Кущенко Л. Е., Кравченко А. А., Рыжкин П. П., Королева Л. А. Влияние состояния качества автомобильных дорог на ДТП // Мир транспорта и технологических машин. 2020. № 1(68). С. 49-58. DOI 10.33979/2073-7432-2020-68-1-49-58.

Сухов С.С. Снижение риска травмирования водителя совершенствованием методики расчета тормозной динамики автотранспортного // Качество и жизнь. 2019. № 2(22). С. 124-128. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=39264117.

Сухов С.С. Предотвращение столкновения и снижения риска травмирования водителей автотранспортных средств созданием системы активной безопасности // Вестник НЦБЖД. 2019. № 1(39). С. 130-134. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=37197050.

Increasing The Safety of the Vehicle Driver Using the Braking Distance Detectors / T. I. Belova et al. // Natural Volatiles and Essential Oils. 2021. Vol. 8. No. 4. P. 7830-7839. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=47281200.

Белова Т.И., Сухов С. С., Растягаев В. И., Старченко Е. В. Определение параметров безопасности автотранспортных машин в условиях нетвердого дорожного покрытия // Вестник НЦБЖД. 2020. № 1(43). С. 83-92. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=42524486.

Повышение безопасности водителей грузового автомобильного транспорта в сельскохозяйственном производстве / Т. И. Белова [и др.] // Вестник НЦБЖД. 2019. № 4(42). С. 67-75. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=41664879

Моделирование транспортных потоков на основе нечеткой логики / А. С. Бобешко [и др.] // Мир транспорта и технологических машин. 2017. № 4(59). С. 89-98.

Научно-методологический подход к снижению аварийности на дорогах Российской Федерации / И. А. Новиков [и др.] // Мир транспорта и технологических машин. 2019. № 3(66). С. 58-64. URL: https:// www.elibrary.ru/item.asp?id=40080947

Оценка эффективности снижения рисков столкновения сельскохозяйственных автотранспортных машин и травмирования водителей / Т.И. Белова [и др.] // Вестник аграрной науки Дона. 2019. № 4(48). С. 95-102. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=41803190

Published

2022-03-28

Issue

Section

Agroengineering

Most read articles by the same author(s)

<< < 5 6 7